Wilfried Baur, de ontwerper van het LOVB-concept

Als docent in het technisch vmbo- en mbo-onderwijs is Wilfried voor een nieuwe doelgroep mavo-, havo- en vwo-leerlingen les gaan geven in het vak TechNa, de verbinding middels thematische onderwerpen tussen Techniek en Natuurkunde. Het maken van verbindingen blijft continu het uitgangspunt, waarbij het LOVB-concept een concreet en blijvend voorbeeld is om door middel van inhoudelijke afstemming tussen onderwijs en bedrijfsleven te komen tot een blijvende kwalitatieve binding.

Onderwijs en bedrijfsleven met elkaar verbinden

In deze tijden van tekorten aan technische vakmensen en teruglopende aantallen leerlingen die voor het mooie, creatieve vak Techniek kiezen, voelt Wilfried zich verantwoordelijk om als docent Techniek zijn maatschappelijke bijdrage te leveren. Hij doet dit door zijn passie voor techniek te combineren met de contacten die hij heeft opgedaan in het technische bedrijfsleven in Limburg en in Noord-Brabant. Hij hoopt hierdoor het vakgebied techniek de aandacht te geven die het verdient. Waar hij voorheen in monteursfuncties bezig was met het maken van elektrische verbindingen, kwam hij later in technische functies terecht om elektrische verbindingen, dus echte technische verbindingen, te engineeren. Ook de afwisseling van technisch uitvoerende en werkvoorbereidende functies boeide hem. Hij merkte dat het leggen van persoonlijke verbindingen tussen belangen van verschillende partijen hem goed afging. Werknemers die op zoek zijn naar een nieuwe technische uitdaging verbinden met opdrachtgevers werd zijn nieuwe uitdaging. Dit was ook wat hij graag wilde: het bij elkaar brengen van werknemers en opdrachtgevers. Regelen, organiseren en structureren. Gebruik makend van de kennis en vaardigheden die hij in eerdere functies heeft opgedaan, wil hij het onderwijs en het bedrijfsleven overtuigen van de kracht van het LOVB-concept.

Lees verder

Dat klinkt allemaal heel mooi, maar wat is nu de visie achter het LOVB-concept?